Patroni

 

 

 
Ks_Peszkowski1.jpg - 108,84 kB
 
 Ks. Zdzisław Jastrzębiec — Peszkowski — rys biograficzny.
 
 
DZIECIŃSTWO
 
Zdzisław Peszkowski urodził się 23 sierpnia 1918 r. w Sanoku. Pochodził z rodziny szlacheckiej Peszkowskich herbu Jastrzębiec.[1] W tym podkarpackim Sanoku — mieście o bogatej kilkusetletniej tradycji spędził całe dzieciństwo i młodość. Ojciec bohatera Zygmunt Peszkowski prowadził w Sanoku przy ul. Jagiellońskiej 10 niewielką cukiernię, której wspomnienie zachowało się do dnia dzisiejszego w zbiorowej pamięci mieszkańców tego historycznego miasta. Matkę małego Zdzisia, Marię z Kudelskich herbu Ślepowron, charakteryzowała żarliwa religijność, która pomagała zmagać się z towarzyszącymi jej przez całe życie kłopotami zdrowotnymi. Miał dwóch młodszych braci: Wiesława — w przyszłości żołnierza i emigranta i Bolesława — po ojcu cukiernika. Rodzice, bracia, a także gorąco przez niego kochani dalsi krewni stanowili trwałe oparcie dla Zdzisia Peszkowskiego. Po środowisku rodzinnym szło otoczenie lokalne, bez groźby omyłki, stwierdzić należy, iż dużo żywsze, barwniejsze i twórcze niż w latach, które miały nadejść dla miasta po wojnie. W mieście stacjonował 2 Pułk Strzelców Podhalańskich, ze wspaniałą kadrą oficerską. Działały liczne organizacje polskie, z Towarzystwem Gimnastycznym „Sokół”, Czytelnią Mieszczańską, Cechem Rzemiosł oraz Kasynami Urzędniczym i Wojskowym, wokół których skupiona była sanocka inteligencja: służąca w wojsku, pracująca w urzędach, sądzie, zakładach naukowych i placówkach oświatowych oraz uprawiająca wolne zawody, do których zaliczyć można również — przy dowolności jedynie formalnej, a w pełnej zgodzie z kluczowym tu faktorem formacji umysłowej — rzemieślników, takich jak ojciec bohatera. W istocie szerokim kręgiem społecznym w którym uformował się Zdzisław Peszkowski — wychowany w kultywującej szlacheckie tradycje de facto mieszczańskiej rodzinie — była inteligencja II Rzeczypospolitej, geograficznie małomiasteczkowa, ale charakteryzująca się wielkim patriotyzmem.  
 
Sandrodz
 
Fundamentalną w wymiarze religijnym i ważną w kontekście społecznym rolę w życiu Sanoka odgrywała miejscowa parafia, której proboszczem do 1933 r. był ks. Prałat Franciszek Salezy Matwijkiewicz, nazywany w żartach przez niesfornych ministrantów „Pomidorem”, który w dnie powszednie przychodził do cukierni Peszkowskich na ciastko z kremem. Wśród ministrantów służących do mszy w Farze Sanockiej był Zdzisio Peszkowski. Szczególnym przeżyciem, odciskającym ślad w życiu bohatera, stanowiło przystąpienie do Sodalicji Mariańskiej. Przyrzeczenie wstępne do Sodalicji złożył przed otoczonym wielką czcią obrazie Matki Bożej, umiejscowionym w bocznym ołtarzu parafialnego kościoła farnego.[2]
 
 
SZKOŁA
 
W rodzinnym Sanoku Zdzisław Peszkowski uczęszczał do szkoły podstawowej oraz Gimnazjum im. Królowej Zofii, które ukończył zdaniem egzaminów maturalnych w 1938 r. Swoich nauczycieli, jak np. profesora łaciny Franciszka Wanica oraz charyzmatycznego katechetę księdza Pawła Rabczaka, pamiętał doskonale do końca życia.[3] Uczniem był żywym, wobec rozlicznych pasji pobocznych, nie zawsze skupionym na nauce, kolegów miał wielu, pełnił nawet w gimnazjum funkcję wójta klasy. Wśród szkolnych kolegów miał również wielu Żydów, których po latach z ciepłem i humorem wspominał. Z niektórymi kolegami z ławy szkolnej, los zetknął go ponownie podczas zawieruchy wojennej, jak np. z Leopoldem Żołnierczykiem, czyli Poldkiem, z którym spotkał się w 1942 r. w Armii Polskiej w Iranie, a który poległ w 1944 r. pod Monte Cassino.
 
Rodzina i środowisko lokalne odegrało w życiu Zdzisława Peszkowskiego ważną, pozytywną rolę, dając mu jasny drogowskaz na całe życie, gdy „z grodu nad krętym Sanemruszył w szeroki świat”, którą to frazą zatytułował swoje mało znane wspomnienia z lat dziecinnych i młodzieńczych. W pamiętniku napisanym już w trzecim tysiącleciu, po wojnie światowej, potopie totalitaryzmu, rewolucjach kulturowych i technologicznych stwierdził: „Nici pamięci o Sanoku nie zerwałem nigdy. Ona mnie wiąże z miastem rodzinnym niczym wiązka promieni załogę rakiety kosmicznej z bazą na Ziemi.”[4] Była to zawsze pamięć o krainie młodości, jako oazie dobra i niewzruszonych wartości, skrzącej się historiami dziecięcych figli i młodzieńczych wybryków, ale zawsze pełnej miłości ludzi i Boga. Dziś w epoce prawdziwie, bądź wydumanie traumatycznych dzieciństw i kryzysu rodziny warto to podkreślić. Patrząc na tę historię „lat szczenięcych”, spędzonych w małym miasteczku we wschodniej Małopolsce, przed oczyma nieodparcie staje nam historia innej, na pewno trudniejszej, ale określonej przez te same wartości, młodości, spędzonej w małym miasteczku w zachodniej Małopolsce — w Wadowicach, z ich zakładem cukierniczym, w którym Karol Wojtyła kupował kremówki. Drogi kapłana i przyszłego Ojca Świętego przecięły się wiele lat później, gdy ks. Zdzisław Peszkowski osobiście poznał Karola Wojtyłę.
 
 
HARCERSTWO
 
W okresie nauki Zdziś Peszkowski zaangażował się w pracę w Związku Harcerstwa Polskiego, był między innymi drużynowym 2 Drużyny Harcerzy w Sanoku i organizatorem ruchu zuchowego. Swoją przynależność do ZHP zawsze podkreślał, nosząc jako żołnierz i kapłan krzyż harcerski, a także wykorzystując młodzieńcze doświadczenia instruktora ZHP w późniejszej pracy z młodzieżą w okresie wojny i w czasie pobytu na emigracji. Po latach wspominał: „Dzięki harcerstwu przewędrowałem szlaki z Sanoka po Pieniny i Tatry, a dalej przez Babią Górę, Bielsko do Baraniej Góry — źródeł Wisły. Dzięki harcerstwu zobaczyłem Warszawę, a także królewski Kraków i to w momencie uroczystości pogrzebowych Marszałka Józefa Piłsudskiego. Cóż to była za uroczystość, jaka żałoba, żal, smutek tłumów skupionych wokół Wawelu. Dzwonił dostojny „Zygmunt”. Trumna na lawecie armatniej — Wódz Narodu, Wyzwoliciel Polski nie żyje. Twórca legendy „legionowej” martwy. Nie koronowany lecz spocznie obok koronowanych królów na Wawelu, obok Piastów, Jagiellonów. Wtedy to Kraków wydał mi się znów prawdziwie królewskim miastem — stolicą Rzeczypospolitej Obojga Narodów, przedmurza kościoła rzymskiego przed zalewem >>półksiężyca<<, przed zaborczością >>trzech czarnych orłów<<”.[5]
 
Opisując zaś wydarzenia mające miejsce po odbytym w Spale w dniach 11 – 25 lipca 1935 r. Zlocie ZHP, w którym uczestniczył jako zastępowy zastępu „Czajek”, barwnie wspominał: „(…) pojechałem po prostu „na gapę” harcerskim pociągiem, tak daleko, jak tylko się dało i dotarłem aż do Wilna. Tam 15 sierpnia roku modliłem się przed Matką Boska Ostrobramską u stóp jej Ołtarza. Nie pamiętam, co Jej mówiłem, o co prosiłem. Pamiętam, tylko, że byłem u Niej. >> O Panno święta, co Jasnej bronisz Częstochowy i w Ostrej świecisz Bramie<< — byłem u stóp Twoich.” [6]
 
Oba wspomnienia, nawet uwzględniając możliwości rzutowania wstecz późniejszych przeżyć i zmylenia szczegółów, bez wątpienia doskonale ilustrują formację duchową: obywatelską i religijną, jaką otrzymał, przyjął i z jaką wyruszył w dalsze burzliwe życie po maturze w 1938 r. członek Związku Harcerstwa Polskiego i Sodalicji Mariańskiej z Sanoka. Zawierała się ona w motcie: Bóg i Ojczyzna.
 
 
PODCHORĄŻÓWKA i WOJNA OBRONNA POLSKI W 1939 ROKU 
 
We wrześniu 1938 r. Zdzisław Peszkowski rozpoczął blisko roczną służbę w Szkole Podchorążych Kawalerii w Grudziądzu. W kampanii wrześniowej 1939 r. służył w 20 Pułku Ułanów im. Króla Jana III Sobieskiego. Po agresji ZSRR na Polskę 17 września, pułk znalazł się w strefie działań Armii Czerwonej i w większości dostał się do sowieckiej niewoli. Szwadron w którym służył Peszkowski został otoczony 20 września i na rozkaz dowódcy złożył broń. Peszkowski, nie chcąc uciekać, na polecenie dowódcy zdjął insygnia podchorążego i wmieszał się w grupę szeregowych ułanów, ale podczas selekcji jeńców na placu apelowym został rozpoznany i dołączony do grupy oficerskiej.[7] Sytuacja taka nie była niczym nadzwyczajnym w rewolucyjnej praktyce, gdzie wroga rozpoznawano po dłoniach, gestach, okularach czy węźle krawata. Jeńców zgromadzono w pałacu w Pomorzanach — starej siedzibie Sobieskich, w której lubił zatrzymywać się Jan III z rodziną, o czym popularne biogramy nie wspominają, podając za to bałamutne informacje. Następnie jeńców przepędzono w rejon Wołoczysk po sowieckiej stronie świeżo pogwałconej granicy i osadzono w obozie przejściowym „na otwartym polu otoczonym tylko drutami”, aby na przełomie października i listopada 1939 r. przewieźć ich do Kozielska.[8] Wśród osadzonych w Obozie Specjalnym NKWD dla polskich jeńców wojennych w Kozielsku był młody podchorąży Peszkowski.
 
 „Jakże dokładnie pamiętam tamte wrześniowe dni — napisał po latach. W myślach wciąż jawi się początek wojny i potop najeźdźców zalewający Ojczyznę od zachodu i wschodu. Straszne dni zamętu i walki. Nasza kawaleria otoczona przez watahy Armii Czerwonej. Jesteśmy bez szans, ale nie mogę pogodzić się z myślą, że mogą mnie wziąć do niewoli. Mam przecież dopiero 21 lat… Z resztkami naszego pułku wpadam jednak w sowieckie szpony. Co będzie dalej? Czy to już koniec…?
 
 
KOZIELSK
 
23 września 1939 roku. Pędzą nas pieszo w okrutną drogę na wschód. Dziesiątki kilometrów w kompletnym załamaniu. 1 listopada, bydlęcymi wagonami trafiamy do Kozielska. W zabudowania dawnego, zdemolowanego monasteru, wciska NKWD ponad 5 tysięcy polskich oficerów i podchorążych. Obóz naszej rozpaczy i nadziei.”[9]
 
Do początku wiosny 1940 r. Zdzisław Peszkowski pozostawał uwięziony w Kozielsku w zamienionych w obóz internowania dla „wojennopliennych” zabudowaniach po prawosławnym klasztorze, zmuszony wraz z kilkoma tysiącami kolegów przetrwać izolację, niepewność i szykany sowieckiego aparatu represji. W kwietniu 1940 roku NKWD rozpoczęło wywozić jeńców z Kozielska. Nikt z Polaków jeszcze wówczas nie wiedział, że oficerowie wywożeni są w rejon Katynia i tam mordowani. Ostatni transport 250 więźniów z Kozielska z dnia 12 maja 1940 r. nie trafił do Katynia lecz do obozu w Pawliszew – Borze, a następnie do Griazowca. W grupie ocalonych, wśród licznych podchorążych, których NKWD traktowało nieco inaczej niż oficerów, był Zdzisław Peszkowski. Pełne przyczyny znalezienia się Zdzisława Peszkowskiego w grupie jeńców wojennych, którzy uniknęli wymordowania na mocy decyzji katyńskiej,  nie są  w świetle znanych dziś źródeł możliwe do ustalenia. 
 
 
W ARMII ANDERSA
 
W obozie jenieckim w Griazowcu podchorąży Peszkowski doczekał wybuchu wojny niemiecko – sowieckiej, a gdy po zawarciu porozumienia Sikorski – Majski 30 lipca 1941 r. zaczęto tworzyć Armię Polską w ZSRR, znalazł się w jej szeregach. Dni wyzwolenia i powrotu do czynnej służby zrelacjonował z ekspresją:
 
„14 sierpnia radio podało wiadomość o zawarciu wojskowej umowy polsko – sowieckiej i o formowaniu Armii Polskiej w Rosji pod dowództwem gen. Władysława Andersa. […] 20 sierpnia roku dwaj Generałowie w obozie — Przeździecki i Wołkowicki – odjechali do Moskwy, owacyjnie żegnani przez nas wszystkich. […] Na drugi dzień, 21 sierpnia, odbyła się ceremonia dawno, dawno oczekiwana. Komendant obozu zarządził zbiórkę wszystkich kompanii i odczytał Dekret Komisarzy Ludowych o „amnestii jeńców polskich”. Po ceremonii zostało zarządzone zlikwidowanie wart sowieckich. […] Dzień rzeczywistej oficjalnej wolności to 25 sierpnia 1941 roku. […] Jeszcze tego samego dnia o godzinie czwartej po południu przyleciał z Moskwy oczekiwany generał Anders. Stanął w naszym obozie. […] Znów zbiórka na tej samej łączce w czworoboku. Nikt z nas nie zapomni tego widoku. Wysoki, blady, wsparty na grubej lasce szedł generał Anders ze świtą polsko – sowiecką. Złożenie raportu, następnie generał obchodzi nasze szeregi, salutując wśród zupełnej ciszy. […] Padają słowa pozdrowienia. Wita nas w imieniu naczelnego wodza, generała Sikorskiego i oświadcza, że rozpoczyna organizowanie Armii Polskiej w ZSRR. Mówi nam, że jesteśmy zalążkiem tej armii. W sercu każdego z nas natychmiast pytanie, a gdzie reszta? Generał Anders wznosi okrzyk: Niech żyje Polska! A następnie nasi sprzymierzeńcy: Anglia i ZSRR. Śpiewamy Boże coś Polskę. Kończy się oficjalne spotkanie. Otaczamy kręgiem naszych generałów. Powitania, wspomnienia, uściski. […] Teraz dopiero naprawdę czuliśmy się wolni. […] pozostało nam tylko i wyłącznie niecierpliwe oczekiwanie na wyjazd z obozu, żeby stracić z oczu te druty kolczaste. Rozpoczęła się rejestracja do wojska. W pokojach, w których nas przedtem w dzień i w nocy wiele razy przesłuchiwało NKWD, teraz nasi oficerowie rozpoczęli urzędowanie i rejestrację do Armii Polskiej.”[10]
 
9 września 1941 r., po ciężkiej podróży przez Rosję, Zdzisław Peszkowski dotarł do Tockoje w sowieckiej Azji Środkowej, gdzie w dywizji generała Michała Karaszewicza — Tokarzewskiego otrzymał przydział do odtwarzanego 1 Pułku Ułanów Krechowieckich. Zgodnie z rozkazem zaangażował się w pracę kulturalno — oświatową służącą odtworzeniu ułańskich tradycji pułkowych, a także działalność kręgu starszoharcerskiego „Podkówka”.[11]
 
W 1942 r. sformowany, ale nadal słabo uzbrojony i nie wystarczająco przeszkolony oddział Peszkowskiego został relokowany do Kazachstanu, a następnie przerzucony do Krasnowodzka, skąd, na mocy prowadzonych wysoko nad głowami żołnierzy negocjacji, drogą przez Morze Kaspijskie, opuścił „nieludzką ziemię”. Jeszcze przed wypłynięciem w Wielką Środę 1942 r. w morze, miał miejsce ciekawy epizod, opisany przez samego księdza Peszkowskiego: „Tu jeszcze jedno niezapomniane spotkanie z pułkownikiem Zygmuntem Berlingiem, który był wtedy dowódcą garnizonu, odpowiedzialnym za port i za nasz transport. Z pułkownikiem Berlingiem byłem na swój sposób blisko w obozie w Griazowcu. Przez jakiś czas uczył mnie angielskiego. Był człowiekiem o dużej kulturze. […] Pamiętam, że jeszcze w Griazowcu pewnego dnia zamiast na lekcję Berling wziął mnie na bok i pod słowem honoru, że nie powiem nikomu, oznajmił mi, ze jutro opuszcza obóz i udaje się do Moskwy. […] Kiedyś, kiedy będą moja sprawę załatwiali historycznie, pamiętaj, że nie byłem świnią. Ja też jak ty kocham Polskę […] I tego pułkownika Berlinga pierwszy raz po tamtej trudnej rozmowie spotkałem jako dowódcę bazy, który nas ekspediował na wolność, a sam zostawał. Zawołał mnie do swojej kwatery naładował kieszenie czerwieńcami i powiedział, żeby nie brać rubli, bo to śmiecie, a czerwieńce przydadzą się, i dodał: >>Jak pomagałeś kolegom w Griazowcu, tak niech te pieniądze przydadzą ci się na początek w Persji.<< Powiedział jeszcze: >>Bóg z tobą. Pamiętaj, co ci powiedziałem w niewoli<<.”[12]
 
Po ewakuacji w 1942 r. wraz z wojskiem i tysiącami cywili z ZSSR do Persji (Iranu), ułan Zdzisław Peszkowski stał się żołnierzem Armii Polskiej na Wschodzie, znanej następnie jako II Korpus Polski. Z armią generała Andersa przeszedł szlakiem przez Środkowy i Bliski Wschód. Na pancerniaka szkolił się w Iraku, Palestynie, Egipcie. Awansowany do stopnia porucznika a następnie rotmistrza dowodził kompanią w 1 Pułku Ułanów Krechowieckich, jednostką już w pełni zmechanizowaną. W kampanii włoskiej nie wziął udziału. W 1943 r., czyli przed przerzuceniem II Korpusu na Półwysep Apeniński, rozkazem dowództwa został skierowany do pracy z młodzieżą. Swoje doświadczenie harcerskie wykorzystał organizując kształcenie i wychowanie młodzieży polskiej, którą razem z wojskiem udało się wyprowadzić z nieludzkiej ziemi. Jako harcmistrz ZHP organizował dla niej szkoły, drużyny i hufce harcerskie. Działał najpierw w Iranie (Teheran) i Palestynie, a następnie w Indiach (Karaczi, obóz koła Goa).[13] W prowadzonej aż do 1947 r. pracy sprawdził się jak mało kto, o czym świadczyło wielkie, trwające całe życie, przywiązanie jakim darzyli go jego liczni wychowankowie.
 
 
KAPŁAŃSTWO
 
Po zakończeniu II wojny światowej Zdzisław Peszkowski został zdemobilizowany. W 1947 r., podczas pożegnań z grupami powracającej do Kraju młodzieży, prosił wychowanków o zachowanie wierności harcerskim ideałom w najtrudniejszych nawet okolicznościach. Sam, jak tysiące zagrożonych represjami żołnierzy weteranów PSZ na Zachodzie, pozostał na emigracji, korzystając z możliwości wyjazdu do Anglii. Studiował w Oksfordzie; z pomocą biskupa polowego WP Józefa Gawliny zapisał się na Papieski Uniwersytet Gregoriański w Rzymie, gdzie jednak studiów nie kontynuował. W 1950 r. wstąpił do Polskiego Seminarium Duchownego im. Św. Cyryla i Metodego w Orchard Lake związanego z Uniwersytetem Winsconsin w Detroit w stanie Michigan, gdzie uzyskał stopień magistra teologii.[14]
 
5 czerwca 1954 roku, w 36 roku życia, przyjął święcenia kapłańskie w katedrze w Detroit z rąk ks. kardynała Edwarda Mooney’a i rozpoczął pracę naukowo – dydaktyczną w fakultecie Polonijnych Zakładów Naukowych w Orchard Lake.
 
Lata następujące po przyjęciu kapłaństwa to dla ks. Zdzisława Peszkowskiego czas poświęcenia się pracy naukowej, pisarskiej, harcerskiej a także duszpasterskiej. Studia kontynuował na Polskim Uniwersytecie na Obczyźnie w Londynie, gdzie w 1957 r. złożył pracę magisterską poświęconą pobytowi i recepcji Henryka Sienkiewicza w Ameryce[15], oraz na uniwersytetach w USA, uzyskując stopień naukowy doktora filozofii; był wykładowcą teologii pastoralnej i literatury języka polskiego w Seminarium im. św. Cyryla i Metodego, mieszkał w St. Mary’s College. Przez cały okres pobytu na emigracji uczestniczył czynnie w życiu polonijnym. W millennijnym roku 1966 sprawował funkcję prezesa Polish – American Historical Association, wziął udział w licznych zjazdach i uroczystościach patriotycznych. Przez wiele lat przekazywał pomoc od amerykańskiej Polonii dla Kościoła w komunistycznej Polsce, m. in. kontaktując się osobiście z Kardynałem Stefanem Wyszyńskim.[16]
 
 
WOBEC DZIAŁAŃ KOMUNISTYCZNEJ BEZPIEKI
 
Od końca 1954 r. do wiosny 1956 r. ksiądz Zdzisław Peszkowski był ofiarą wymierzonych przeciwko niemu tajnych działań komunistycznego aparatu bezpieczeństwa, prowadzonych przez Wydział IV Departamentu III, zmieniającego nazwy, ale nie metody stalinowskiego ministerium opresji: MBP — KdsBP — MSW.[17] Departament III odpowiadał w tym okresie za ogół działań skierowanych przeciwko podziemiu antykomunistycznemu oraz szeroko rozumianą kontrolę życia społeczno – politycznego, w tym młodzieży, nie podlegały mu natomiast sprawy Kościoła.[18] W działania przeciwko weteranowi II Korpusu zaangażowani byli funkcjonariusze szczebla centralnego, wojewódzkiego oraz powiatowego, m. in. w Sanoku.[19] Należy zwrócić uwagę, że młody ksiądz znalazł się w zainteresowaniu bezpieki w pierwszym rzędzie jako „były komendant polskiego harcerstwa w Indiach”, a dopiero w drugim, jako katolicki duchowny.[20] Wniosek taki wypływa zarówno z analizy kompetencji zaangażowanych przeciwko niemu struktur aparatu bezpieczeństwa, jak i dokumentów wytworzonych przez ten aparat, w których „figurant” prezentowany był głównie przez pryzmat harcerskiej przeszłości. Terminem „figurant” tajna policja polityczna PRL określała osoby przez siebie rozpracowywane. W tym przypadku Zdzisława Peszkowskiego. Wymierzona w kapłana aktywność mieściła się w zakresie typowych działań ubecji, za dość specyficzne dla tego konkretnego przypadku można uznać długotrwałe trudności z dotarciem do przebywającego na emigracji księdza, związane m. in. z niemożnością ustalenia jego faktycznego miejsca stałego zamieszkania w USA i odwiedzanych przez niego miejsc. Namierzenie księdza umożliwiłoby organizowanie przeciwko niemu działań inwigilacyjnych, prowokacyjnych lub innych za oceanem. Przedłużające się trudności z odnalezieniem „figuranta” spowodowane były m. in. niepowodzeniem misternie przygotowanej prowokacji. Gra operacyjna, wybrana spośród dwóch wariantów, polegała na wysłaniu agenta do mieszkającej w Sanoku matki Zdzisława Peszkowskiego. Prowokator, podając się za osobę potrzebującą ratującego życie leku (za który jak podkreślał sam zapłaci), miał wydobyć od matki adres syna. Mający szansę powodzenia podstęp — Maria Peszkowska pozostawała w kontakcie z synem, nie przyniósł zamierzonego skutku, gdyż kobieta nie dała się podejść i odmówiła agentowi przekazania kontaktu, godząc się jedynie na osobiste wybadanie perspektyw załatwienia prośby.[21] Kolejną prowokację przygotowano wobec innej bliskiej księdzu osoby — jego brata Bolesława, którego agent poprosił o pomoc w odszukaniu, rodziny za oceanem, za pośrednictwem brata Zdzisława, którego adresu nie udało się jednak i tym razem bezpiece zdobyć.[22] Prowokacje, bazujące na wiedzy służb specjalnych o pomocy udzielanej przez księdza Peszkowskiego rodakom w Kraju i jego skłonności do pomocy wszystkim potrzebującym, przy tym wciągające w swój wir najbliższe mu osoby, aż nadto wystarczą jako ilustracja perfidii działań komunistycznej bezpieki przeciwko księdzu Peszkowskiemu. Działań tych było więcej, ich szczegóły, jak bezwzględne indagowanie brata Bolesława, poświadczają, na hańbę systemu komunistycznego, przechowane dziś w Archiwum IPN dokumenty. Rezygnując z relacjonowania wszystkich epizodów ubeckiej gry przeciwko księdzu, należy zaznaczyć, że aktywność bezpieki w sprawie Zdzisława Peszkowskiego obejmowała przede wszystkim kontrolę jego korespondencji i inwigilację osób prowadzących tę korespondencję. Doprowadziło to do ustalenia kilkunastoosobowej listy korespondentów księdza, w większości działaczy katolickich, wśród których był m. in. Jan Dobraczyński oraz prób wymuszania na nich informacji na temat znajomego, przyjaciela czy wychowawcy, jak w wypadku pisarza Jerzego Krzysztonia.[23] Małym Jurkiem porucznik Peszkowski opiekował się w czasie wojenne tułaczki, zaś Krzysztoń po powrocie do Polski Ludowej sportretował go — kamuflując personalia — w książce pt. „Wielbłąd w Stepie”.
 
W kwietniu 1956 r., w zmieniającej się sytuacji politycznej, funkcjonariusze Departamentu III KdsBP, postanowili zamknąć sprawę Zdzisława Peszkowskiego, motywując to nie dopatrzeniem się w jego działalności prób organizowania młodzieżowego ruchu antykomunistycznego.[24] Związane z rozpracowaniem księdza materiały z lat 50. trafiły w archiwum do teczki z materiałami operacyjnymi dotyczącymi także Jerzego Krzysztonia i zostały na potrzeby tzw. skorowidza zagadnieniowego opisane prze funkcjonariusza SB, jako dotyczące: reakcyjnego kleru, działacza harcerskiego na emigracji, kontaktów literatów z „PAX-u”, Jerzego Krzysztonia, Haliny Krzysztoń oraz Zdzisława Peszkowskiego.[25] W załączonej do akt notatce z 1979 r. Naczelnik Wydziału II Biura „C” informował Naczelnika Wydziału III Biura Paszportów MSW, „że [Peszkowski] w 1950 r. wyjechał do USA, gdzie wstąpił do seminarium duchownego, zdobywając święcenia kapłańskie, w latach 50 utrzymywał ożywiony kontakt korespondencyjny z działaczami PAX”, a innych, czyli tyczących okresu późniejszego, danych nie posiada, co może potwierdzać, iż rozpracowania w zapoczątkowanej w 1954 r. formie, po 1956 r. nie kontynuowano.[26] Dalsze zainteresowanie peerelowskich służb specjalnych księdzem miało nieco inne — związane z jego przyjazdami do Polski — podłoże i skoncentrowane było na problemach wizowych, ale były żołnierz II Korpusu niezmiennie pozostawał dla SB wrogiem komunizmu.
 
 
PO 1956 ROKU
 
Ojczyznę po wojennej epopei i latach wychodźstwa ksiądz Zdzisław Peszkowski zobaczył dopiero po Październiku 1956 r. Wówczas po blisko dwudziestu latach od rozstania spotykał się z matką i jako gość zza oceanu odprawił mszę prymicyjną w rodzinnym Sanoku.[27] Kontekst pierwszych wizyt w Kraju był związany ze względną „popaździernikową odwilżą”, a przyjazdy ułatwiało mu występowanie o wizę jako „ksiądz — profesor”, co ambarasowało władzę. W 1959 r. Zdzisława Peszkowski otrzymał obywatelstwo USA, co zmusiło władze do ostrożności w postępowaniu z nim. Można stwierdzić, że od tej chwili za księdzem stały jedyne na świecie struktury, które komuniści traktowali poważnie i z którymi prowadzili grę, zakładającą ich zwalczanie, ale i ustępstwa: Stany Zjednoczone Ameryki i Kościół Rzymsko — Katolicki.
 
W okresie istnienia PRL Zdzisław Peszkowski przyjeżdżał jeszcze wielokrotnie do Kraju, jako przewodnik wycieczek polonijnej młodzieży i w celu odwiedzenia rodziny.  Szczególną uwagę władz wzbudzały organizowane przez księdza — po 1956 roku przez ćwierćwiecze — objazdowe pielgrzymki z Orchard Lake do Polski, w trakcie których zwiedzano m. in. Kraków, Warszawę, Gdańsk czy Zakopane. Patriotyczny charakter tych wypraw — a ksiądz korzystając z pobytów w Europie organizował również wyjazdy na Monte Cassino — niepokoił aparat bezpieczeństwa, który roztaczał nadzór na pielgrzymami i księdzem, kontrolując go jawnie na milicji w miejscu pobytu i w sposób skryty inwigilując. Unikanie w trakcie pielgrzymek publicznych ataków na PRL chroniło tę ważną polsko — amerykańską „instytucję”, w jaką przekształciła się inicjatywa księdza. Pomocny mógł być tu również fakt relatywnie umiarkowanego, na tle Polonii Amerykańskiej, stosunku przynajmniej części środowiska Orchard Lake do rzeczywistości Polski Ludowej. Niepokorny z punktu widzenia władzy, czyli po prostu wierny prawdzie harcerz i kapłan, nie krył jednak w prywatnych rozmowach swojego negatywnego stosunku do komunizmu, co odnotowywali podsłuchujący go agenci, opisując np. nieprawomyślne opinie wypowiedziane przez niego podczas wizyty w kraju… na cmentarzu.[28] Dawało to władzom asumpt do zastosowania represji, czyli — w tym wypadku przede wszystkim — odmów wizowych. W 1968 r. MSW postanowiło zablokować przyjazdy księdza do Polski, ale — bardzo zdecydowanie zasygnalizowana przez Wydział Konsularny MSZ i konsulat PRL w Chicago — obawa o kompromitację władz niedojściem popularnej wśród amerykańskiej Polonii pielgrzymki do skutku, wzięła górę i wizy dalej niewygodnemu duchownemu wydawano.[29] W 1970 r. Zdzisław Peszkowski przyjechał do Kraju na pogrzeb matki, jak stwierdził: porażony wiadomością o jej śmierci, wsiadł w samolot nie wziąwszy nawet wizy w ambasadzie, odpowiedni dokument na podstawie telegramu z wiadomością o śmierci, zgodnie z ogólnie obowiązującą procedurą, otrzymał na warszawskim lotnisku Okęcie, czym był — nie wiedząc, czego się spodziewać po tylokrotnie szykanujących go władzach — mile zdziwiony.[30]
 
Przez cały okres PRL wnioski wizowe księdza traktowano podejrzliwie, korespondując na jego temat wewnątrz MSW, jak w 1966 r., gdy Departament I MSW, czyli cywilny wywiad PRL, zapytany w związku z obchodami Millenium przez Naczelnika Wydziału III Zarzadu Kontroli Ruchu Granicznego MSW, stwierdził, iż Zdzisław Peszkowski nie figuruje w jego kartotece.[31] Departament I powtarzał tę informację jeszcze kilkukrotnie, ostatni raz w 1978 r.[32] Starania księdza o możliwość przyjazdu do własnego kraju i zabiegi władz wokół nich, skrzętnie odnotowywano w aktach paszportowych cudzoziemca, stanowiących dziś dowód miałkości systemu, który jednak w ostatecznym rozrachunku nie przeszkodził księdzu w wypełnieniu misji patriotycznego wychowania młodzieży.
 
 
PRAŁAT DOMOWY JEGO ŚWIĘTOBLIWOŚCI
 
We wspomnianym, trudnym za sprawą śmierci matki, roku 1970, ksiądz Zdzisław Peszkowski otrzymał godność prałata domowego Jego Świątobliwości.
 
Ksiądz Prałat Zdzisław Peszkowski w swojej aktywności pastoralnej szczególną uwagę poświęcał zagadnieniom ekumenicznym. Był rzecznikiem i organizatorem dialogu ekumenicznego, zwłaszcza pomiędzy katolicyzmem a prawosławiem. Konsekwentnie głosił pojednanie, co nigdy nie oznaczało wyrzeczenia się czy relatywizacji wyznawanych wartości i głoszonych poglądów.
 
Korzeni postawy, łączącej wolę życia w zgodzie z innymi od siebie i ciekawość świata, z pryncypialnym staniem przy chrześcijańskich wartościach i przywiązaniem do narodowej tradycji, dopatrywać się można w warunkach dorastania. Sanok, powstały w wiekach średnich na pograniczu polsko — rusko — węgierskim, ukształtowany w wieloetnicznej Rzeczypospolitej Obojga Narodów, w odrodzonej II Rzeczypospolitej zamieszkiwało kilka narodów różnych wyznań: Polacy konfesji rzymsko — katolickiej, Rusini unici i prawosławni, Żydzi wyznania mojżeszowego oraz niewielka grupa Niemców katolików i ewangelików. Znaczenie tej inspiracji dobrze ukazują skreślone u schyłku życia reminiscencje lat młodości. Wspominając pod koniec życia Sanok ksiądz Prałat postawił obok siebie następujące twierdzenia: „Sanok jako środowisko był wielonarodowy — Polacy, Rusini, Żydzi i po trosze inni” oraz „środowisko Sanoka, patriotyczne, dogłębnie polskie i Boże — religijne, było dla mnie wielkim skarbem, który ubogacał moją osobowość.”[33] Były to zdania tylko pozornie niespójne, w istocie świetnie oddawały podejście księdza Prałata do zagadnień tolerancji, ekumenizmu oraz dialogu między religiami i między narodami, czyli postawę doskonale łączącą moralny pryncypializm oparty na katolickim fundamencie i miłość wszystkich bliźnich. Przy tym dążenie do pojednania z bliźnimi różniącymi się wiarą, narodowością, rasą lub doświadczeniem historycznym nie były dla księdza Prałata przydatkiem do chrześcijańskiego Credo, a wartością stricte chrześcijańską i zobowiązaniem płynącym wprost z przynależności do Kościoła Katolickiego — jego pryncypium. Ekumenizm i otwartość nie były w intelektualnej refleksji i postępowaniu Zdzisława Peszkowskiego sprzeczne z trwaniem przy wartościach, ale wręcz stanowiły część pryncypialnie katolickiego światopoglądu kapłana i patrioty.
 
Podkreślić należy, że było to podejście współbrzmiące z drogą życiową i nauczaniem jego wielkiego rodaka — Jana Pawła II.
 
Inspirując się myślą Papieża z Polski, można przez konkret — za pomocą kolejnego obrazu z lat młodości — oddać głoszoną przez polskiego Prałata ideę tolerancji i pojednania. Zdzisław Peszkowski wspominał: „Specjalny koloryt miastu nadawały świątynie — Fara Sanocka pod wezwaniem Przemienienia Pańskiego, kościół Podwyższenia Krzyża Świętego z klasztorem oo. Franciszkanów, kościół św. Józefa w dzielnicy robotniczej Posada Olchowska, cerkiew greckokatolicka, synagoga i kilka domów modlitwy wyznania mojżeszowego.”[34] Wygnaniec z utraconego kraju dzieciństwa w myślach nawiedzał świątynie wszystkich wyznań, ale zawsze najdroższe, poruszające najgłębsze struny duchowości, było dla niego wspomnienie kościoła rzymsko – katolickiego pod wezwaniem Przemienienia Pańskiego, świątyni jego Kościoła, w jego Ojczyźnie. Wspomnienie „ciemnicy” Wielkanocnych Grobów Pańskich w sanockiej Farze pomogło młodemu podchorążemu przetrwać trudny okres życia, ciemne miesiące uwięzienia zimą 1939/1940 r. przez Bogoburczy reżim w Kozielsku.[35]
 
 
POWRÓT DO OJCZYZNY
 
W 1988 r. blisko pól wieku od tych wydarzeń po raz pierwszy stanął w Katyniu nad ciałami pomordowanych współtowarzyszy niewoli z Kozielska. W zmieniającej się, znaczonej postępującym kryzysem komunizmu, sytuacji politycznej rozpoczął misję, której bez reszty poświęcił ostatnie lata życia — walkę o ostateczne wyjaśnienie i upamiętnienie ich tragicznego losu.[36]
 
W związku z rozpadem systemu komunistycznego nad Wisłą, w 1990 r. Ksiądz Prałat Zdzisław Jastrzębiec — Peszkowski, w wieku 71 lat, powrócił na stałe do Polski i podjął intensywne działania na rzecz upamiętnienia zbrodni katyńskiej oraz zintegrowania wokół tej sprawy środowisk w kraju i za jego granicami. W 1990 r., pół wieku po zbrodni i tuż po przyznaniu przez TASS odpowiedzialności NKWD za mord, ponownie stanął w Lesie Katyńskim. Rok później był tam znowu. W roku 1991 r., jako wolontariusz, wziął udział w ekshumacji ciał pomordowanych jeńców ze Starobielska w Charkowie oraz jeńców z Ostaszkowa w Miednoje.[37] Z ekshumacji pochodzą poruszające zdjęcia księdza pochylającego się nad zwłokami kolegów i namaszczającego Ich czaszki, za czym kryła się i sakramentalna rzeczywistość, i głęboka symbolika.[38]
 
Przez całe lata 90., jako kapelan Rodzin Katyńskich i Pomordowanych na Wschodzie, Harcmistrz i Naczelny Kapelan ZHP poza granicami Polski, krążąc nieustannie między krajem a środowiskami polonijnymi rozproszonymi po całym świecie, integrował pokolenia Polaków w imię Boga, Honoru i Ojczyzny. Podczas podróży do Rosji domagał się informacji o zbrodni, rzetelnego śledztwa i zarazem czynił znaki wybaczenia i pojednania. Walczył o prawdę, pamięć i sprawiedliwe osądzenie zbrodni dokonanych na Wschodzie. Jego przesłanie w sprawie katyńskiej, tkwiące w doświadczeniu indywidualnym, świadomości historycznej i refleksji ekumenicznej, zawsze dopełniał jego osobisty akt wybaczenia i wezwanie do pojednania pomiędzy ofiarami i winnymi.
 
 
GOLGOTA WSCHODU
 
Był założycielem i prezesem Fundacji „Golgota Wschodu”, która m.in. podjęła uwieńczone sukcesem starania o stworzenie cmentarzy wojskowych w Katyniu, Charkowie i Miednoje. Dzięki staraniom ks. Zdzisława Peszkowskiego powstały liczne pomniki i miejsca pamięci ku czci Polaków zamordowanych w ZSRR. Uczestniczył w niezliczonej ilości służących upamiętnieniu ofiar Katynia inicjatyw: modlitw, sesji, wykładów, projekcji. Potrafił działać niekonwencjonalnie, gdy wystrzałem otwierał cykliczny Rajd Katyński; z jego inicjatywy rok 1995 ogłoszono Rokiem Katyńskim, podobną inicjatywę podjął w roku 2005. Charyzmatyczna osobowość kapłana, uwypuklona pochyloną już wiekiem sylwetką i okrytą siwizną głową, głęboko utkwiła w pamięci ludzi, którzy stykali się z nim w tym okresie.
 
Ks. Prałat Zdzisław Jastrzębiec — Peszkowski  był autorem wspomnień: „Z grodu nad krętym Sanem ruszył w szeroki świat”, „Wspomnienia jeńca z Kozielska”; książek: „Pamięć Golgoty Wschodu”, „Ojcze Święty – powiedziałeś nam...”; „…i ujrzałem doły śmierci. Charków. Miednoje. Katyń” oraz kilkuset innych opracowań, rozpraw, broszur i artykułów poświęconych teologii, filozofii, historii Polski, polskiej literaturze, sprawom moralnym i narodowym.
 
W styczniu 2006 r. Sejm RP przez aklamację poparł kandydaturę Księdza Prałata Zdzisława Jastrzębiec — Peszkowskiego do pokojowej Nagrody Nobla. Został także uhonorowany szeregiem odznaczeń i tytułów. W 2007 r. otrzymał Medal Komisji Edukacji Narodowej, a pośmiertnie Złoty Medal Zasługi dla Policji. Był obywatelem honorowym miast: Grudziądza, Krakowa, Warszawy, Wrocławia, Białegostoku, Piotrkowa Trybunalskiego, Piastowa, Połczyna Zdroju, a przede wszystkim rodzinnego Sanoka; także Honorowym Obywatelem Województwa Opolskiego. Uhonorowany został tytułem Doktora honoris causa Papieskiego Wydziału Teologicznego Bobolanum w Warszawie oraz Polskiego Uniwersytetu na Obczyźnie w Londynie.
 
Zdzisław Peszkowski zmarł w Aninie 8 października 2007 r. 16 października t. r. został pochowany w krypcie Świątyni Opatrzności Bożej na warszawskim Wilanowie.
 
Pozostały po nim niezatarte ślady dobra w wielu ludzkich życiorysach i przesłanie w sprawie Katynia: „Cóż mam więcej powiedzieć, ja, więzień Kozielska, niosąc pamięć i ból o was wszyscy moi zamordowani Bracia? W imię Boga – przebaczam! Jako świadek proszę tylko o prawdę, pamięć i sprawiedliwość!”[39]
 
dr Witold Wasilewski
 
PRZYPISY                                            
 
[1] Zdzisław Peszkowski przyjął do nazwiska odherbowy przydomek „Jastrzębiec”.
[2] Z. Peszkowski, Z grodu nad krętym Sanemruszył w szeroki świat, Sanok 2004, 24 – 25.
[3] Ibidem, s. 35 i 42.
[4] Z. Peszkowski, Z grodu nad krętym Sanemruszył w szeroki świat, Sanok 2004, s. 11.
[5] Ibidem, s. 53.
[6] Ibidem, s. 52.
[7] Z. Peszkowski, Wspomnienia Jeńca z Kozielska, Wydawnictwo Archidiecezji Warszawskiej 1989, s. 7.
[8] Ibidem. s. 9 – 11.
[9] Z. Peszkowski, …i ujrzałem doły śmierci. Charków. Miednoje. Katyń, b. m., b. d., s. 9.
[10] Z. Peszkowski, Wspomnienia Jeńca…, s. 55 – 56.
[11] Ibidem, s. 58 – 61.
[12] Ibidem, s. 64 – 65.
[13] A. Romaniak, Wprowadzenie [w:] Z. Peszkowski, Z grodu nad…, s. 6.
[14] Ibidem, s. 7.
[15] Por. Ks. Zdzisław J. Peszkowski, Sienkiewicz w Ameryce, Warszawa 2006.
[16] Już w latach 60. ks. Z. Peszkowski opublikował w Orchard Lake bodaj pierwszą biografię Kardynała.
[17] Archiwum IPN 0192/622, teczka z akt operacyjnych MSW 23245/II: Zdzisław Peszkowski; właściwe akta sprawy, ograniczone datami 10 XII 1954 – 18 IV 1956, s. 3 – 49; dalej dokumenty załączone do sprawy.
[18] Początkowo za walkę z Kościołem Katolickim odpowiadał Departament XI, następnie Departament VI.
[19] AIPN BU 01208/2026, mikrofilm teczki: materiały operacyjne dot. Ks. Peszkowskiego Zdzisława s . Zygmunta ur. 23.08. 1918 i Jerzego Krzysztonia syna Zygmunta [we wszystkich dokumentach Franciszka] ur. 23.06. 1931 (opis archiwalny), s. 10 i in. Mikrofilm powiela głównie materiały z teczki AIPN 0192/622.
[20] Genezy zainteresowania bezpieki Z. Peszkowskim, upatrywać można w raporcie tajnego współpracownika o pseudonimie „Wenus” z 23 III 1951 r. w którym ta wspomniała o działaczu harcerskim Peszkowskim. „Wenus” była podstępnie złamaną przez UB młodą „klerykalną” działaczką. Vide: AIPN 0192/622, s. 52 – 54.
[21] Ibidem, s. 5 – 11.
[22] AIPN BU 01208/2026, s. 45.
[23] AIPN BU 01208/2026, s. 5, 32, 50 – 51, 66 i in. Zwróćmy uwagę, że korespondenci ci nie bali się — pomimo głębokiej nocy stalinizmu — wymieniać listów z USA lub wysyłać tam książek.
[24] AIPN 0192/622, s. 47 – 49. Wydział V Departamentu III zaproponował przekazanie akt sprawy Zdzisława Peszkowskiego do Departamentu VI, czyli odpowiedzialnego za walkę z Kościołem lub wręcz do archiwum. Na podstawie końcowego odręcznego wpisu można wnioskować o przekazaniu akt sprawy do Wydziału I Departamentu X, odpowiadającego za ewidencję (archiwum) KdsBP. 
[25] AIPN BU 01208/2026, s. 6.
[26] Ibidem, s. 86.
[27] AIPN BU 1218/31729, Akta osobowe cudzoziemca. Peszkowski Zdzisław, ur. 28.08.1918, obywatel USA [paszportowo-wizowe], wskazują jako datę pierwszej wizyty 1958 r., ale jako, iż jego pierwsze starania wizowe (jeszcze nie jako obywatela USA) są w aktach zrelacjonowane w kontekście następnych podań, mogła zostać pominięta wcześniejsza o rok wizyta, sygnalizowana autorowi niniejszego szkicu w relacji ustnej.
[28] AIPN BU 1218/31729, k. 35 (s. 58). Doniesienie o treści rozmowy z ks. Z. Peszkowskim po pogrzebie w parafii Strachocina w dniu 28 czerwca 1969 r. złożył kilka dni później T/W "Czarny". 
[29] Ibidem, k. 51-52 (s. 76-77).
[30] Z. Peszkowski, Z grodu nad…, s. 17. Taki przebieg zdarzeń potwierdzają sygnalizowane wyżej, wytworzone przez MSW, Akta osobowe cudzoziemca, czyli teczka dokumentów związanych ze staraniami wizowymi.
[31]AIPN 12/31729, k. 99 (s. 132-133). Departament I powtórzył informację 7 II 1968, k. 69 (s. 95-96) oraz 5 IV 1969, k. 44 (s. 67-68), w obu wypadkach dla Wydziału III Zarzadu Kontroli Ruchu Granicznego. Departament I odpowiadał za wywiad od 12 marca 1955 r., wcześniej wywiad prowadził Departament VII.
[32] Ibidem, k. 2 (s. 5-6), Odpowiedź Departamentu I MSW dla Biura Paszportów MSW z 28 XII 1978 r.
[33] Z. Peszkowski, Z grodu nad…, s. 23 – 24.
[34] Ibidem, s. 24.
[35] Ibidem, s. 25.
[36] Z. Peszkowski, …i ujrzałem doły śmierci. Charków. Miednoje. Katyń, b. m., b. d., s. 9.
[37] Ibidem, s. 11 i nn. oraz 49 i nn.
[38] Ibidem, s. 10.
[39]Apel Jeńca z Kozielska Ks. Prałata Zdzisława Peszkowskiego: 1940 Rok Katyński 2005, b. m., s. 5.

Statut

Otwórz wersja pdf 

 

 

Stowarzyszenie Międzynarodowy Motocyklowy Rajd Katyński  

STATUT  

tekst jednolity (ze zmianami uchwalonymi na Walnym Zgromadzeniu Członków w dniu 09.07.2022 r.) Rozdział I POSTANOWIENIA OGÓLNE  

  • § 1

1. Pełna nazwa Stowarzyszenia: Stowarzyszenie Międzynarodowy Motocyklowy  Rajd Katyński.  

2. Nazwa skrócona używana w statucie i innych wewnętrznych dokumentach  „Stowarzyszenie”.  

3. Dewizą Stowarzyszenia jest „Bóg-Honor-Ojczyzna”.  

4. Mottem Stowarzyszenia jest „Kocham Polskę i Ty Ją Kochaj”. 5. Celem Stowarzyszenia jest organizowanie rajdów motocyklowych do miejsc pamięci narodowej oraz mordu i pochówku patriotów polskich, gdziekolwiek  one się znajdują, popularyzację prawdy historycznej o golgocie polskich  patriotów, którzy zostali zamordowani za wierność Polsce – swojej Ojczyźnie.  

  • § 2 

Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Warszawa.  

  • § 3 

Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy Prawo o Stowarzyszeniach z dnia  7 kwietnia 1989 r. (Dz. U. 2015 1393 ze zm.) oraz niniejszego statutu. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.  

  • § 4 

Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji  o podobnym celu działania.  

  • § 5 

Stowarzyszenie swoim działaniem obejmuje obszar Rzeczpospolitej Polskiej. Dla  właściwego realizowania swych celów Stowarzyszenie może prowadzić działalność poza  granicami Rzeczpospolitej Polskiej.   

          § 6 

Czas trwania Stowarzyszenia nie jest ograniczony.   

         § 7 

1. Celami Stowarzyszenia są w szczególności:  

   a) organizowanie rajdów motocyklowych do miejsc pamięci narodowej oraz do  miejsc mordu i pochówku patriotów polskich, gdziekolwiek one się znajdują,

   b) pielęgnowanie tradycji narodowych oraz popularyzacja patriotycznych postaw  patriotów polskich w przełomowych okresach historii, 

   c) udzielanie pomocy Polakom mieszkającym poza granicami Polski, zwłaszcza za  terenie byłych republik ZSRR.  

2. Stowarzyszenie realizuje cele przez:  

   a) organizowanie rajdów motocyklowych,  

   b) upowszechnianie wiedzy o historii związanej z mordem patriotów polskich,

   c) współdziałanie z władzami, instytucjami oraz organizacjami zainteresowanymi  działalnością Stowarzyszenia,  

   d) gromadzenie funduszy na cele Stowarzyszenia,  

   e) organizowanie życia kulturalnego i towarzyskiego członków Stowarzyszenia.

 

   § 8  

Stowarzyszenie, celem realizacji swych statutowych celów, może ustanowić  pełnomocników Zarządu – merytorycznych i terenowych tzw. przedstawicieli  regionalnych. 

  § 9 

1. Realizując powyższe cele Stowarzyszenie opiera się na społecznej pracy członków. Stowarzyszenie może jednak zatrudniać pracowników do prowadzenia swych spraw  lub zlecać czynności innym podmiotom.  

2. Stowarzyszenie ma prawo wypowiadać się w sprawach publicznych.

3. Stowarzyszenie może prowadzić działalność statutową nieodpłatną i odpłatną.

4. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą z tym zastrzeżeniem, że   

   w przypadku podjęcia działalności gospodarczej, będzie ona miała jedynie charakter  dodatkowy względem działalności pożytku publicznego.  

5. Stowarzyszenie przeznacza całość nadwyżki przychodów nad kosztami na  prowadzenie działalności pożytku publicznego w postaci:  

   a) pomocy Polakom mieszkającym poza granicami Polski, w szczególności na terenie  byłych republik ZSRR,  

   b) podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości  oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,  

   c) turystyki i krajoznawstwa,  

   d) pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen  w kraju i za granicą,  

   e) działalności na rzecz rozwijania kontaktów i współpracy między  społeczeństwami,  

   f) działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych.  

6. Stowarzyszenie prowadzi działalność pożytku publicznego w pierwszej kolejności na  rzecz osób nie będących członkami Stowarzyszenia.

  

   § 10 

1. Członkami zwyczajnymi Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne, które uczestniczyły  w przynajmniej jednej inicjatywie organizowanej przez Stowarzyszenie.

   W pierwszej  kolejności przyjmuje się osoby fizyczne, które ukończyły Międzynarodowy  Motocyklowy Rajd Katyński. 

 

2. Członkami wspierającymi Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne oraz osoby  prawne, które mają zamiar wspierać inicjatywy Stowarzyszenia.  

3. Członkami honorowymi Stowarzyszenia mogą zostać osoby fizyczne oraz osoby  prawne,

    które są w stanie przyczynić się w znacznym stopniu do rozwoju idei  Stowarzyszenia lub mogą wnieść wybitny wkład w działalność i rozwój  Stowarzyszenia.  

4. Członkowie wspierający oraz honorowi mają prawo uczestniczyć z głosem doradczym  w działalności statutowej władz Stowarzyszenia.  

5. Członkowie honorowi są zwolnieni z opłacania regularnych składek. 6. Zarząd może zwolnić poszczególnych członków zwyczajnych i wspierających  z obowiązku opłacania regularnych składek.  

  • § 11 

1. Członkostwo zwyczajne, wspierające Stowarzyszenia nabywa się poprzez złożenie  deklaracji i podjęcie uchwały o przyjęciu kandydatury w poczet członków przez  Zarząd.  

2. Osoby fizyczne składają Zarządowi deklarację przyjęcia w poczet członków  zwyczajnych po spełnieniu warunków określonych § 10 ust.1 niniejszego Statutu wraz  z rekomendacją przyjęcia do Stowarzyszenia,

   złożoną przez co najmniej jednego  z Członków Zwyczajnych Stowarzyszenia.  

3. Osoby fizyczne i prawne, kandydaci na członków wspierających Stowarzyszenia,  składają Zarządowi deklarację przyjęcia w poczet członków wspierających,

   w której  zobowiążą się do udzielania Stowarzyszeniu pomocy finansowej, rzeczowej lub  merytorycznej, po spełnieniu warunków określonych w § 10 ust.2 niniejszego Statutu.

   Formę i rodzaj wspierania Stowarzyszenia członkowie wspierający ustalają  z Zarządem Stowarzyszenia.  

4. Osoby fizyczne i prawne jako kandydaci na Członków Honorowych składają  Zarządowi

    deklarację przyjęcia w poczet członków honorowych po spełnieniu  warunków określonych § 10 ust.3 niniejszego Statutu i podjęciu stosownej uchwały  przez Zarząd . 

 

  • § 12 

1. Członkowie Stowarzyszenia zobowiązani są:  

   a) swoją postawą i działaniami przyczyniać się do wzrostu roli i znaczenia  Stowarzyszenia,   

   b) popierać i czynnie realizować cele Stowarzyszenia, dbać o jego dobry wizerunek,

   c) przestrzegać powszechnie obowiązujących przepisów prawa oraz postanowień  statutu i władz Stowarzyszenia, regularnie opłacać składki.  

2. Członek zwyczajny Stowarzyszenia ma prawo i obowiązek brać udział w działalności  Stowarzyszenia, w szczególności:  

   a) przysługuje mu bierne i czynne prawo wyborcze,  

   b) może wnioskować we wszystkich sprawach dotyczących celów i funkcjonowania  Stowarzyszenia,  

   c) posiadać legitymację Stowarzyszenia i nosić odznaki Stowarzyszenia,  

   d) korzystać nieodpłatnie z urządzeń technicznych, poradnictwa i szkoleń, które  Stowarzyszenie stawia do dyspozycji członków,  

   e) korzystać z innych możliwości, jakie stwarza swoim członkom Stowarzyszenie.

3. Członkowie honorowi i wspierający korzystają z praw przysługujących członkom  zwyczajnym, wymienionych w § 12 ust. 2 pkt. b – e. 

  • § 13 

Skreślenie z listy członków Stowarzyszenia następuje przez:  

1. Rezygnację pisemną złożoną Zarządowi.  

2. Wykluczenie przez Zarząd:  

   a) za działalność sprzeczną ze statutem oraz uchwałami organów Stowarzyszenia,

   b) za nieusprawiedliwione nie branie udziału w pracach Stowarzyszenia,

   c) za zaleganie z opłatą składki członkowskiej przez dwa roczne okresy, d) z powodu utraty praw publicznych w wyniku orzeczenia sądu,  

   e) za naruszenie Regulaminu Stowarzyszenia,   

   f) z powodu śmierci członka.  

 

  • § 14 

Od uchwały Zarządu w przedmiocie wykluczenia, członkowi przysługuje odwołanie do  Walnego Zgromadzenia Członków złożone na piśmie za pośrednictwem Zarządu,  w terminie 30 dni od otrzymania uchwały o wykluczeniu.

Zarząd ma obowiązek  uwzględnić odwołanie Członka w proponowanym porządku obrad najbliższego Walnego  Zgromadzenia Członków.

Walne Zgromadzenie Członków podejmuje uchwałę  o uchyleniu lub zatwierdzeniu uchwały Zarządu o wykluczeniu Członka. Uchwała  Walnego Zgromadzenia Członków jest ostateczna i podlega wykonaniu przez Zarząd.

  

Rozdział II WŁADZE STOWARZYSZENIA 

  • § 15 

1. Władzami Stowarzyszenia są:  

   a) Walne Zgromadzenie, Zwyczajne i Nadzwyczajne  

   b) Zarząd,  

   c) Komisja Rewizyjna,  

   d) Sąd Koleżeński.  

2. Kadencja wszystkich organów wybieralnych Stowarzyszenia trwa 5 lat, członkowie  organów mogą być wybierani na następne kadencje.

   

  • § 16 

Uchwały wszystkich organów Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów przy  obecności co najmniej połowy członków tych organów, jeśli dalsze postanowienia statutu  nie stanowią inaczej. 

  • § 17 

1. Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zgromadzenie Członków, Zwyczajne  i Nadzwyczajne.  

2. Walne Zgromadzenie Zwyczajne zwołuje Zarząd, jeden raz w roku, w okresie do 30  czerwca każdego roku.  

3. Walne Zgromadzenie Nadzwyczajne zwołuje Zarząd z własnej inicjatywy lub na  pisemny wniosek: Komisji Rewizyjnej, Sądu Koleżeńskiego lub 1/3 członków  zwyczajnych, w terminie 21 dni daty od złożenia wniosku.  

4. Wniosek powinien być uzasadniony, zawierać szczegółowy opis przedmiotu wniosku  oraz propozycje porządku obrad Zgromadzenia Nadzwyczajnego. Wniosek  nieuzasadniony Zarząd oddali i poinformuje wnioskodawców.  

5. W Walnym Zgromadzeniu winna uczestniczyć co najmniej połowa członków  zwyczajnych, a w drugim terminie, który może być wyznaczony o minimum 15 minut później tego samego dnia - może ono skutecznie obradować

    bez względu na liczbę  uczestników.  

6. W Walnym Zgromadzeniu mogą także uczestniczyć, z głosem doradczym, członkowie  honorowi oraz wspierający i zaproszeni goście.  

7. Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:  

   a) uchwalanie programu działania Stowarzyszenia,  

   b) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu  Koleżeńskiego,  

   c) uchwalanie regulaminu obrad Walnego Zgromadzenia,  

   d) udzielanie absolutorium członkom Zarządu,  

   e) udzielnie absolutorium członkom Komisji Rewizyjnej,  

   f) udzielanie absolutorium członkom Sądu Koleżeńskiego,  

   g) wybór członków Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego, h) uchwalanie zmian statutu,  

   i) podejmowanie uchwał w sprawie powoływania przez Stowarzyszenie innych  organizacji,  

   j) podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia,  

   k) rozpatrywanie odwołań wniesionych przez członków Stowarzyszenia od uchwał  Zarządu,  

   l) rozpatrywanie skarg członków Stowarzyszenia na działalność Zarządu, Komisji  Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego,  

   m) uchwalenie regulaminu Stowarzyszenia.  

8. Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów. 9. Zmiany statutu, powołanie lub odwołanie członków Zarządu, Komisji Rewizyjnej, 

   Sądu Koleżeńskiego oraz rozwiązanie Stowarzyszenia wymaga bezwzględnej  większości przy obecności co najmniej połowy członków Stowarzyszenia  w pierwszym terminie.

   W drugim terminie wymóg obecności co najmniej połowy  członków nie obowiązuje.  

10. Każdemu członkowi przysługuje jeden głos.  

11. W sprawach, w których statut nie określa właściwości władz Stowarzyszenia,  podejmowanie uchwał należy do Walnego Zgromadzenia Członków. 

 

  • § 18 

1. Zarząd składa się z 4 do 8 członków wybieranych przez Walne Zgromadzenie. W skład  Zarządu wchodzą:

   Prezes, dwóch Wiceprezesów oraz Sekretarz. Ponadto w skład  Zarządu mogą wchodzić: Skarbnik oraz Członkowie Zarządu.  

2. Zarząd konstytuuje się na pierwszym posiedzeniu po wyborach.

3. Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:  

   a) realizacja celów statutowych,  

   b) sporządzanie planów działalności,  

   c) sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia  

   d) przyjmowanie nowych członków Stowarzyszenia,  

   e) reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz,  

   f) kierowanie bieżącą pracą Stowarzyszenia,  

   g) zwoływanie Walnego Zgromadzenia,  

   h) ustalanie wysokości składek członkowskich,  

   i) ustalanie kompetencji, zasad działania oraz koordynowanie pracy pełnomocników  Zarządu: merytorycznych i terenowych, tzw. przedstawicieli regionalnych.

4. Zarząd może udzielać Członkom Stowarzyszenia pisemnych pełnomocnictw do  zastępowania Zarządu w zakresie wynikającym z pełnomocnictwa.

   Pełnomocnik  składa pisemne sprawozdanie z wykonania zadań objętych pełnomocnictwem.

5. Członkowie wchodzący w skład Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją.  

6. Nie może być członkiem zarządu osoba skazana prawomocnym wyrokiem za  przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.

  

  • § 19 

1. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków zwyczajnych wybieranych przez Walne  Zgromadzenie.  

2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą: Przewodniczący, Wiceprzewodniczący oraz Sekretarz.  

3. Komisja Rewizyjna konstytuuje się na pierwszym posiedzeniu po wyborach.

4. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:  

   a) kontrola bieżącej pracy Stowarzyszenia (nie rzadziej jak raz w roku),

   b) składanie wniosków w przedmiocie absolutorium na Walnym Zgromadzeniu.

   c) występowanie z wnioskiem o zwołanie Walnego Zgromadzenia,  

   d) uchwalenie regulaminu działania Komisji Rewizyjnej,  

   e) dokonywanie wyboru podmiotu mającego zbadać sprawozdanie finansowe  Stowarzyszenia zgodnie z przepisami o rachunkowości.  

5. Orzeczenia Komisji zapadają w pełnym składzie.  

6. Członkowie Komisji Rewizyjnej:  

   a) nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,  

   b) pełnią swoje funkcje nieodpłatnie.  

7. Nie może być członkiem Komisji Rewizyjnej osoba skazana prawomocnym wyrokiem  za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo  skarbowe.

   

  • § 20 

1. Sąd Koleżeński składa się z 3 członków zwyczajnych Stowarzyszenia nie będących  członkami Zarządu ani Komisji Rewizyjnej.  

2. W skład Sądu Koleżeńskiego wchodzą Przewodniczący, Wiceprzewodniczący oraz  Sekretarz.  

3. Sąd Koleżeński konstytuuje się na pierwszym posiedzeniu po wyborach.

4. Do kompetencji Sądu Koleżeńskiego należy rozpatrywanie wniosków członków  Stowarzyszenia dotyczących spraw spornych członków i zakresu działania  Stowarzyszenia i jego członków,

    poza wnioskami i skargami wniesionymi na władze  Stowarzyszenia.  

5. Sąd Koleżeński uchwala regulamin postępowania przez Sądem Koleżeńskim.

6. Sąd Koleżeński zbiera się na pisemny wniosek członka Stowarzyszenia  i ustosunkowuje się do wniosku w terminie nie dłuższym niż 1 miesiąc.

7. Sąd Koleżeński zamyka postępowanie wydaniem orzeczenia.  

8. Stronom sporu przysługuje odwołanie od orzeczenia Sądu Koleżeńskiego do  najbliższego Walnego Zgromadzenia.  

9. Orzeczenia Sądu Koleżeńskiego zapadają w pełnym składzie.

  

  • § 21 

1. W razie zmniejszenia się składu władz Stowarzyszenia wymienionych w par. 18–20  w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji. 

    Kooptacji dokonują pozostali członkowie organu, którego skład uległ zmniejszeniu.  

2. Walne Zgromadzenie Członków podejmuje uchwałę w celu zatwierdza dokonanej na  podstawie ust. 1 kooptacji organu na następnym przypadającym po kooptacji Walnym  Zgromadzeniu Członków.  

3. W przypadku zmniejszenia się składu osobowego Zarządu poniżej określonej  Statutem czterech członków, pozostali Członkowie Zarządu zobowiązani są do  niezwłocznego zwołania Walnego Zgromadzenia Członków

    w celu uzupełnienia  składu do wymaganej Statutem liczby Członków Zarządu.  

4. W przypadku zmniejszenia się składu osobowego Komisji Rewizyjnej lub Sądu  Koleżeńskiego poniżej 50 % ich składu określonego Statutem, pozostali członkowie  organu zobowiązani są do niezwłocznego

    złożenia wniosku do Zarządu o zwołanie Walnego Zgromadzenia Członków, w celu uzupełnienia składu do wymaganej Statutem liczby Członków tych organów.   

  • § 22 

Zabrania się:  

a) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia  w stosunku do jego członków, członków jego organów lub pracowników oraz osób,

z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy Stowarzyszenia  pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku  pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa  w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki  lub kurateli,  

b) przekazywania majątku Stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków jego  organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku  do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na  preferencyjnych warunkach,  

c) wykorzystywania majątku Stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków jego  organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku  do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,  

d) zakupu przez Stowarzyszenie towarów lub usług od podmiotów, w których  uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie jego organów lub pracownicy  oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po  cenach wyższych niż rynkowe.  

 

  • § 23 

1. Majątek Stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków,  zapisów, dochodów z działalności statutowej odpłatnej oraz ofiarności publicznej.

2. Funduszami i majątkiem Stowarzyszenia zarządza Zarząd.  

3. Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążenia majątku Stowarzyszenia  podejmuje Zarząd Stowarzyszenia.  

4. Do reprezentowania Stowarzyszenia jest upoważniony Prezes lub Wiceprezes  Zarządu jednoosobowo, bądź dwóch innych członków Zarządu działających łącznie. 

  • § 24 

1. Stowarzyszenie rozwiązuje się na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia lub  w innych przypadkach przewidzianych w przepisach prawa.  

2. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zgromadzenie określa  sposób jego likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.  

3. W sprawach nie ujętych niniejszym statutem mają zastosowanie przepisy prawa  o Stowarzyszeniach. 

 

Sztandar

 

1 1

 

 

NASZ SZTANDAR

Nasz sztandar tkała żywa
Co śmierci się nie lęka!
Przez chmurne dnie, przez głuchą noc
Tkała go duchów ręka.
My jej drgającą snuły nić,
Z serca, co żarem bije...
Ten tylko naród godzien żyć
Co czuje sam, że żyje!
Nasz sztandar powiał w jasność
Na drzewcu z tego drzewa,
Co korzeniami wszerz i wzdłuż
Wrosło w tej ziemi trzewia.
I nikt, i nic, przez żaden trud!
Nie zerwie węzła tego,
Co z ziemią wiąże wierny lud,
A ziemię z duchem jego!
Nasz sztandar jedno hasło ma
I jedno zawołanie:
W jedności, w pracy żyje, trwa,
Jest z klęski — zmartwychwstanie.
My go z czcią niesiem w życia chram
Od ziemi, od macierzy...
Ten tylko wejdzie do jutra bram
Kto w jutro swoje wierzy!

Maria Konopnicka

O nas

 

W 2001 roku, po pierwszym rajdzie, powstało Stowarzyszenie Międzynarodowy Motocyklowy Rajd Katyński. Jest ono organizatorem Rajdu, ale jednocześnie stało się ważnym partnerem w niesieniu pamięci i prawdy historycznej. Wielokroć patronuje różnorodnym inicjatywom podejmowanym przez szkoły i środowiska lokalne w celu upamiętnienia Zbrodni Katyńskiej. Szczególne znaczenie ma doświadczenie odwiedzania dawnych ziem Rzeczypospolitej – dla wszystkich kresowiaków, zwłaszcza najstarszych, którzy nie mają już sił i możliwości odwiedzenia swoich miejsc rodzinnych, opowieść i przywiezione zdjęcia są formą przeniesienia się w dzieciństwo, a motocykliści jeżdżąc rokrocznie na Kresy, przybliżają wspomnienia. Często zdarzają się prośby o zdjęcia grobów najbliższych, miejsc urodzenia, o przywiezienie zebranej tam garstki ziemi. Stowarzyszenie w ten sposób stało się w pewnym sensie „Instytucją Pamięci”.W 2001 roku, po pierwszym rajdzie, powstało Stowarzyszenie Międzynarodowy Motocyklowy Rajd Katyński. Jest ono organizatorem Rajdu, ale jednocześnie stało się ważnym partnerem w niesieniu pamięci i prawdy historycznej. Wielokroć patronuje różnorodnym inicjatywom podejmowanym przez szkoły i środowiska lokalne w celu upamiętnienia Zbrodni Katyńskiej. Szczególne znaczenie ma doświadczenie odwiedzania dawnych ziem Rzeczypospolitej – dla wszystkich kresowiaków, zwłaszcza najstarszych, którzy nie mają już sił i możliwości odwiedzenia swoich miejsc rodzinnych, opowieść i przywiezione zdjęcia są formą przeniesienia się w dzieciństwo, a motocykliści jeżdżąc rokrocznie na Kresy, przybliżają wspomnienia. Często zdarzają się prośby o zdjęcia grobów najbliższych, miejsc urodzenia, o przywiezienie zebranej tam garstki ziemi. Stowarzyszenie w ten sposób stało się w pewnym sensie „Instytucją Pamięci”.
Do SMMRK mogą należeć motocykliści, którzy przejechali Międzynarodowy Motocyklowy Rajd Katyński.

 
Wspomniany już wcześniej Patron motocyklistów, ksiądz prałat Zdzisław Peszkowski, na dwa tygodnie przed śmiercią, w swoim przesłaniu do Wiktora Węgrzyna i motocyklistów jeżdżących w Rajdzie Katyńskim po zakończeniu VII MMRK podsumował znaczenie Rajdu i wezwał do kontynuacji, podkreślając jego znaczenie:


„Warszawa, dnia 22 września 2007 r.


A cztery tygodnie temu umiłowany Przyjacielu, komandorze Wiktorze, mówiłem: pędź, pędź i nieś Polskę do naszej Najdroższej, Najbliższych, Tych, którzy tam czekają na nas. Umiłowany Przyjacielu, a teraz wróciłeś wraz z Twoją drużyną. Polscy Motocykliści, jak orły skrzydlate do gniazda swego. Jesteście znów w Polsce. Zostawiliście tam, na Wschodzie niezapomniane wrażenia, pocałunek pokoju dla ziemi, która ciągle krwawi i tęskni. Tyle tam jeszcze nie zagojonych ran. Wiktorze, Bracia, Przyjaciele drodzy, czy wiecie, że oni już czekają, kiedy wrócicie, niosąc pamięć i tożsamość. Jesteście pokoleniem Jana Pawła II, który pragnął, aby pamięć była utrwalona i ubogacona Prawdą, prawdą naszych dziejów, naszego trwania. Ona jest znakiem naszej tożsamości, ona pomaga nam odpowiedzieć na pytanie, kim jesteśmy. Komandorze, niech Matka Boża Częstochowska, której oddaliście hołd waszych serc i przyrzekliście wierność umiłowania dla Jej Syna i dla Ojczyzny, dla każdego z serca, który czuje po polsku i bije z rytmem dziejów. Z serca dziękuję wam za ten błogosławiony trud, który podjęliście w imię hasła Kocham Polskę i Ty ją kochaj.


Niech Bóg Wam błogosławi. Przygotujcie swoje serca i swoje dusze, i siebie na następny lot, na następny trud, błogosławiony trud…
Przyjacielu drogi, Umiłowani, niech Was Bóg błogosławi!
Ks. Prałat Peszkowski, Kapelan Rodzin Katyńskich I Pomordowanych na Wschodzie, I Wasz brat i przyjaciel.


W Imię Boże,
Czuwaj, z Bogiem Najdrożsi moi, gotujcie serca wasze na następne odwiedzenie, ukłon od Polski.
Życzę Wam siły i mocy.
Pędź Przyjacielu w trudzie dnia każdego, ażeby być gotowy. Żeby zanieść Im znowu Polskę i powiedzieć:Kocham Polskę i Ty ją też kochaj.


Ks. Prałat Peszkowski,
Żegnaj Przyjacielu!”
 
To wzruszające pożegnanie stało się testamentem ocalonego więźnia obozu w Kozielsku oraz kolegi i przyjaciela zamordowanych w Zbrodni Katyńskiej, który motocykliści realizują jeżdżąc na Kresy Rzeczypospolitej.


Międzynarodowy Motocyklowy Rajd Katyński stał się inspiracją do organizowania innych rajdów historycznych związanych z Polską i Polakami. Jeden z motocyklistów z SMMRK od kilku lat organizuje rajdy szlakiem bojowym generała Stanisława Maczka i jego pancerniaków we Francji, Belgii i Holandii. Samo SMMRK podjęło liczne inicjatywy. Rajd „Ojców Naszych starym szlakiem” jadący przez Ukrainę i Białoruś dotarł do Sanktuarium w Budsławiu na Białorusi, w czterystulecie jego powstania. Rajdy motocyklowe organizowane w ramach inicjatywy „Pamiętamy”: Zbrodnie Niemieckie – Pamiętamy, „Żołnierze Wyklęci – Pamiętamy”, „Prymas Tysiąclecia – Pamiętamy” czy Marsz „Wawer – Pamiętamy”, zwracają uwagę i przybliżają powszechnej pamięci ważne osoby i wydarzenia z historii Polski. Podobnemu celowi służą zloty towarzyszące Rajdowi Katyńskiemu: Zlot w Hucie Pieniackiej na Ukrainie i w podwileńskich Ponarach na Litwie.